چکیده بحث «رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسی اسلام سوال اصلی پژوهش حاضر است. در اندیشه سیاسی اسلام هیچ گاه بحث مستقلی پیرامون این دو مفهوم ارائه نشده است.از این رو نگارنده تلاش نموده است به روش استنباطی با تکیه بر آموزه های اسلامی در کتاب و سنت و با تاکید بر اندیشههای امام خمینی (ره) به ارائه این بحث بپردازد. الگوی مورد بحث در این مقاله بر اساس نظریه دو فطرت امام خمینی (ره) است. از آنجا که «رجاء» از مظاهر فطرت مخموره و از جنود عقل ومتعلق به مکتب فلسفی متعالیه است؛ و«قنوط» که ازمظاهر فطرت محجوبه و از جنود جهل و متعلق به مکتب فلسفی متدانی می باشد هر کدام به عنوان یک صفت، روحیه و وضعیت حادث در سطح فرد و جامعه نگریسته شده که میتواند موجب شکل گیری یک جامعه مشروعیت ساز متعالی و یا متدانی گردد. بر این اساس تلاش شده است در حد امکان الزامات و دلالتهای سیاسی آنها مورد توجه و مقایسه قرار گیرد.
رکابیان, رشید . (1400). نقش سیاسی«رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسیاسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی (ره). پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 8(16), 127-106.
MLA
رکابیان, رشید . "نقش سیاسی«رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسیاسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی (ره)", پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 8, 16, 1400, 127-106.
HARVARD
رکابیان, رشید. (1400). 'نقش سیاسی«رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسیاسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی (ره)', پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 8(16), pp. 127-106.
CHICAGO
رشید رکابیان, "نقش سیاسی«رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسیاسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی (ره)," پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 8 16 (1400): 127-106,
VANCOUVER
رکابیان, رشید. نقش سیاسی«رجاء» و «قنوط» در اندیشه سیاسیاسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی (ره). پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 1400; 8(16): 127-106.