رویکرد نظام‌ سیاسی کشورهای معاصر به آموزش دینی در مدارس عمومی با تأکید بر دولت‌های دین‌گریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جامعه المصطفی

2 دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
آموزش دینی ابزاری اساسی در زیستِ‌ مؤمنانه انسانی است. با این وصف،‌ مواجهه با دین در حوزه عمومی در دو سده اخیر، تصویر ویژه‌ای از این تعامل را تحقق بخشیده و هریک از نهادهای مختلف جوامع بشری نظیر اقتصاد،‌ سیاست، ‌اجتماع و فرهنگ، ‌با جهت‌گیریِ خاصی که تصمیم‌سازان آن در ارتباط با راهبردهای دینی اتخاذ کرده‌اند، هویت خود را در توافق یا تضاد با دین برساخته‌اند. تحقیق حاضر از بین همه نهادهای اجتماعی موجود در جوامع معاصر،‌ درصدد احصای مقدماتیِ برخی از رویکردهای دولتی به مناسبات نهاد آموزش و دین در جوامع معاصر با تمرکز بر مدارس عمومی است، تا از خلال آن، دیدگاه‌های چندوجهی را در مورد چگونگی عملکرد دولت‌ها در ارتباط با آموزش دینی ارائه دهد. ازاین‎رو این پژوهش،‌ مقدمه‌ای بر موضوعات و زمینه‌های اصلی در رویکرد دولت‌ها به آموزش دینی، تأمل بر موضوعات و چالش‌های پیش ‌رُوی رسالت‌های آموزش دینی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‎الملل خواهد بود. تحقق این هدف،‌ مسیرهای پیش ‌رویِ آموزش دینی در شرایط فعلی جهان را در اختیار تدبیرگران امر آموزش قرار می‌دهد و متناسب با آن می‌توان جهت‌گیری‌های آموزشی به دین را به نحوی سامان بخشید که رسالت و تعهد آن بتواند به ایجاد حیات طیبه منجر شده و بسترساز احیای تمدن اسلامی گردد.
 

کلیدواژه‌ها