نویسنده، مخاطب، مضمون و قالب، چهار ضلع یک اثر ادبی را شکل میدهند. مکاتب ادبی پیرامون این چهار ضلع، نظرات مختلفی را عرضه کردهاند. اسلام بهعنوان یک مکتب فکری آسمانی دربارۀ آن دیدگاههایی دارد. نویسنده بهعنوان یک انسان تأثیرگذار، اهمّیت ویژهای در رویکرد ادبی اسلام دارد. دین اسلام اثر ادبی را بهعنوان یک عمل میداند که میتواند صالح یا طالح باشد. اینکه اثر ادبی چه معنا و مفهومی را دربر بگیرد، از دیدگاه اسلام شایان توجّه است. در این جستار تلاش شده تا دیدگاههای اسلام پیرامون دو ضلع نویسنده و معنا در اثر ادبی سنجیده شود. برای درک بهتر از دیدگاه اسلام، نیمنگاهی به نظرات دیگر مکاتب ادبی و تفاوتشان با رویکرد اسلامی شده است. این بررسی نشان داد که برخلاف متنمحور و مخاطبمحور بودن بسیاری از مکاتب ادبی، رویکرد ادبی اسلام، معناگرایانه است و جایگاه نویسنده اهمّیت ویژهای دارد.
صافی, حامد . (1397). جایگاه نویسنده و معنا جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلام براساس قرآن کریم. پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 5(10), 1-18.
MLA
صافی, حامد . "جایگاه نویسنده و معنا جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلام براساس قرآن کریم", پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 5, 10, 1397, 1-18.
HARVARD
صافی, حامد. (1397). 'جایگاه نویسنده و معنا جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلام براساس قرآن کریم', پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 5(10), pp. 1-18.
CHICAGO
حامد صافی, "جایگاه نویسنده و معنا جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلام براساس قرآن کریم," پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 5 10 (1397): 1-18,
VANCOUVER
صافی, حامد. جایگاه نویسنده و معنا جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلام براساس قرآن کریم. پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی, 1397; 5(10): 1-18.